Amazon Seller Central

Als je iemand uit Nederland vraagt: “Weet jij wat Amazon is?” Dan krijg je, over het algemeen, het antwoord: “Amazon is zoiets als Marktplaats, toch?” Dat is niet het geval.

Amazon is in de breedste zin van het woord binnen Nederland vergelijkbaar met Bol.com en ook hier liggen nog genoeg verschillen. Echter, puur uit oogpunt van de klant komt dit platform het dichtst bij. Of Amazon of Bol.com, in beide gevallen heeft een klant de mogelijkheid een aankoop te doen in een grote webwinkel. Verder kan men prijzen vergelijken, beoordelingen over het product en over de verkoper lezen en een snelle levering verwachten. Verloopt een bestelling niet zoals gewenst, heeft de online shopper de mogelijkheid contact op te nemen met een support team of de verkoper. Na de aankoop kan een koper een beoordeling over een product of een verkoper achterlaten.

Verkopen op Amazon

Hoe verkoop je op Amazon? Op deze pagina wordt uitgelegd hoe je zakelijk op Amazon producten kunt verkopen. Hiervoor stelt Amazon twee verkoopplatforms ter beschikking: Amazon Seller Central en Amazon Vendor Central. Laten we beginnen met Amazon Seller Central. Wil je direct naar Amazon Vendor Central? Geen probleem, klik dan hier. 

Met Amazon Seller Central kan iedereen als zogenoemde marketplace verkoper zijn producten te koop aanbieden. Er zijn twee soorten accounts: Basis-Account en Pro-Account. Onze focus ligt op het verkopen met een Pro-Account, omdat we ons richten op groei, omzet vergroting, een nieuwe markt aanboren en producten “uitproberen”. Desondanks een korte overzicht wat je met een Basis-Account op Amazon kan (let op: dit is geen zakelijke verkoop):

  • Geen maandelijkse verkoper account kosten
  • Kosten per verkocht product (incl. verzendkosten):
    • € 0,99.-
    • Categorie afhankelijke verkoop percentage: tussen 7-15% (maar min. € 0,50.-)
    • Variabele afsluitprovisie categorie afhankelijk
  • Uitbetaling door Amazon binnen 14 – 16 dagen

Een Basis-Account is geschikt als je tot 35 SKUs (producten) wil verkopen. Wil je meer en zakelijk verkopen? Dan kies je voor een Pro-Account (ook wel Power-Account of Professional Account genoemd). Dat is je sleutel om “makkelijk” in 5 Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Engeland) te verkopen. Binnen 5 – 10 werkdagen kun je aan de slag met het plaatsen van je producten. Om een Amazon Pro-Account te registreren, heb je dit nodig:

  • Geldige creditcard
  • Geldig telefoonnummer
  • Bedrijfsgegevens (KvK-nummer, datum van registratie, adresgegevens van je bedrijf zoals dat bij de KvK geregistreerd staat. Amazon kan ter bevestiging een kopie van een factuur met adresgegevens opvragen)
  • Primaire contactpersoon (Identificatie, adresgegevens van deze persoon (ook hier kan Amazon weer een document ter bevestiging opvragen). Een primair contactpersoon heeft toegang tot de account en handelt in naam van het bedrijf.)
  • Informatie over de gerechtigde persoon (Identificatie, adresgegevens van deze persoon (ook hier kan Amazon weer een document ter bevestiging opvragen). Een gerechtigde persoon heeft minstens 20-25% van de aandelen van het economisch eigendom of is iemand die namens de directie mag handelen.)
  • Rekeningnummer (IBAN + BIC)

Het voordeel is dat je vrij snel kunt starten en Amazon je talloze mogelijkheden biedt. Het nadeel is dat veel bedrijven onderschatten of niet weten wat er allemaal bij komt kijken.

Iemand, die helemaal nieuw in de wereld van Amazon stapt, verliest zich snel in de Amazon taal en terminologie. Maar dit is geen reden om niet met Amazon te beginnen. Weliswaar heeft deze online reus complexe processen, een overvloed aan uitzonderingen en vreemde structuren, maar niemand anders geeft je de kans binnen Europa binnen één platform met enorme bekendheid je producten aan te bieden en succesvol te verkopen.

De volgende tabel geeft een overzicht van de verschillende mogelijkheden hoe je een product op Amazon kan verkopen en wat een bedrijf hiervoor moet doen. Het voorbeeld toont de productverkoop op Amazon Duitsland (maar dit kan willekeurig ook amazon.fr, amazon.it, amazon.es of amazon.co.uk zijn):

Amazon Seller Central kosten

Hoe kun je op Amazon Seller Central verkopen?

Heb je nog vragen of denk je al dat verkopen op Amazon iets voor jouw bedrijf is? We helpen graag bij het opzetten van een account en leggen uit welke procedures belangrijk zijn.

Ben je dit traject al in gegaan? En zijn de bovengenoemde verkoop pilaren niet nieuw voor je, maar heb je problemen met de processen rondom het verkopen op Amazon? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Ben je al bekend met Seller Central en alles wat erbij komt kijken, dat bieden wij ook de volgende diensten aan:

  • Account Management: Wij verzorgen je account volledig van A-Z of gedeeltelijk. De keuze is aan jou. Denk aan klantenservice, afhandeling van retouren, dagelijkse checks van je account health, business reports en data analyseren, het monitoren van product beoordelingen en verkoper en nog veel meer.
  • Advertising Optimization: Het adverteren van je listings is inmiddels een must-have geworden. Helaas zinloos als de content niet geoptimaliseerd is. Wij optimaliseren eerst en sturen dan relevante traffic naar je product detail pages, om een verspilling van resources te voorkomen.
  • Cataloguing: Of een klein of een groot assortiment, wij helpen je met het plaatsen van je producten op Amazon. Afhankelijk van jouw systemen en processen en het aantal SKUs doen we dit handmatig of met hulp van een data feed (API). Daarnaast verbeteren we je content en voegen de juiste zoekwoorden toe.
  • Enhanced Brand Content / A+: Het uitbreiden van product detail pages middels A+ content is voor merkeigenaren gratis en uit ervaring conversieverhoogend. Wij zorgen voor de juiste modules, die bij je merk passen en geoptimaliseerd zijn voor desktop en mobile view.
  • Imaging: Je productafbeeldingen hebben een verbeterslag nodig? Ook hier kunnen we bij helpen. Onze grafische designers staan voor je klaar, denk bijvoorbeeld aan infographics, witte achtergronden of photoshop bewerkingen.
  • Trainings: Amazon veranderd (gelukkig) constant. Daarom wordt het ook nooit saai, maar is het helaas ook niet eenvoudig om alles te volgen. We leiden je medewerkers graag op of leggen – indien gewenst – bepaalde onderwerpen beter uit om volledig inzicht in de betrokkene processen te krijgen.
  • Translations: Wil je graag uitbreiden naar andere marketplaces op Amazon? Wij werken alleen samen met native speakers, die dus niet alleen hun moedertaal met correcte grammatica en alle gezegdes beheersen, maar ook ervaring hebben met Amazon’s SEO en het aanleveren van vrije vertalingen (dus geen Steenkolenengels).